.

Når du flytter ind i en almen bolig

Underskrevet din lejekontrakt efter d. 1. juli 2015? Tryk her

I almene lejemål har udlejer pligt til, sammen med lejer, at udarbejde en indflytningsrapport. Hvis denne indflytningsrapport er upræcis eller mangelfuld er det vigtigt, at du gennemgår boligen for mangler inden 14 dage efter indflytning og sender beskrivelserne til udlejer.

Du skal kunne bevise lejlighedens stand ved indflytning. Dermed undgår du, at betale for skader som var til stede ved din indflytning, når du flytter ud. En sikker fremgangsmåde er;

  1. Beskriv og/eller fotografer alt i lejligheden som ikke er nyistandsat.
    • Eksempelvis: Ridser i gulvet, løse dørkarme, manglende maling, huller i væggene, ridser i køkkenbordet, manglende rengøring af brusekabine mv.
  2. Send beskrivelser og/eller billeder til din udlejer inden 14 dage efter du har fået udleveret nøglerne. Behold selv et eksemplar af dine beskrivelser.
    .
  3. Du skal sende det til udlejer, så du kan bevise det er sendt.
    • Send et anbefalet brev (behold kvitteringen), eller
    • Send det pr. mail, hvis dig og din udlejer tidligere har mailet med hinanden, eller
    • Aflever det til ham personligt og bed ham skrive under på modtagelsen. Behold selv et eksemplar.

Hvis du sender fejl og mangellisten senere end 14 dage, mister du retten til at gøre dem gældende ved udflytning.

Du kan finde en skabelon til fejl og mangel-liste her  

.

Herunder kan du finde flere oplysninger om hvilken stand boligen skal være i, samt hvad du skal gøre, hvis boligen har mangler

f. indflytning